25 Nisan 2017, Salı   |   English
Kullanıcı Adı:  Şifre: Kayıt Ol     Şifremi Unuttum
Tencent Oyun Firması Neden Türkiye'ye Girdiğini, Neler Yapacaklarını ve Öngörülerini Anlattı
Yazan: Ugurcan Taspinar      07 Şubat 2017, Salı      Sayfayı Yazdır         Tavsiye Et Paylaş
GIST 2017'deki yerini alan Trencent ile Türkiye'deki planlarını ve öngörülerini konuştuk. İyi bir mobil oyun geliştiriciliği nasıl olur?

GIST fuarı Pazar günü sona erdi. Yaklaşık 80 bin kişi fuarı ziyaret etti ve uluslar arası firmalarla birlikte Türkiye menşeili firmalar da oyun sektörü için sunumlarını gerçekleştirdiler. Fuarın -bizce-en önemli tarafı, geliştirici ve Indie oyun platformlarının Netmarble, Sony, Tencent gibi büyük firmalarla birlikte sunum yapması oldu.  Buna karşın, fuarda pek fazla yeni nesil oyun göremedik. Zira oyun fuarı genel olarak ‘Oyun sektörü nelere gebe' teması üzerine kuruluydu. Bu kapsamda küçük bir detay, Türk firmalarının iletişimden uzak duruşu, buna karşın, Tencent gibi Çin veya uluslar arası oyun firmalarının iletişime daha yakın oluşu, fuardan edindiğimiz notlar arasında.

Ülkemizde yer alan Netmarble firmasının da ortağı olan Tencent'in ‘amiral gemisi' olarak nitelendirilen ‘Strike of Kings' oyunu, en azından Türkiye için ‘yeni oyunlar' kategorisinde yer aldı. Oyun oynamak yetmez, oyunun geliştirici firması olan Tencent'in pazarlama müdürü Vincent Gao ile ve Alex Tong ile tanıştık, dolayısıyla ortaya oyun sektörü ve Tencent'in Türkiye faaliyetleri ile ilgili bir röportaj çıktı.

Türkiye için yeni bir sayfa açtılar: Kendileri tarafından yayımlanan ‘ilk oyun'

Vincent Gao, Türkiye'de 2017 itibariyle bazı yeni uygulamalar yürüteceklerini belirtti.  Tencent,  daha çok partnerleri ile birlikte oyun yayımladığına dikkat çekti ve Strike of Kings'in de, ilk kez sadece Tencent tarafından yayımlandığının altını çiziyor. Bu konuda epey heyecanlılar, çünkü 30 milyonu aşkın mobil oyun kullanıcısının arasına girmek, üstelik yeni bir vizyon ve misyonla girmek, oturaklı ve uzun vadeli planlar gerektiriyor. Daha önce Riot gibi popüler oyun geliştiricileriyle birlikte birçok kez oyuncu tarafından tanındılar ve şimdi direkt olarak kendilerinin sorumlu olduğu bir dönem başlıyor.  Kendilerine sorulduğunda, bunun 2 sebebi görülüyor;

  • Türkiye'de, ABD, İngiltere, Fransa gibi avrupa ülkelerinin konsol ve PC oyunları geleneğinden çok, mobil oyun geleneği var. Bu konuda uzun zaman çalışma yürütmüşler, Türkiye'nin Nintendo Game Boy'dan başlayan mobil oyun potansiyeli, onları oldukça etkilemiş ve ‘tek sorumlu geliştirici firma' olarak Türkiye'de yer almak istiyorlar.  Şuna da dikkat çektiler; Türk oyuncularını, mobil oyun konusunda oldukça kabiliyetli görüyorlar. Tencent'e göre, Türkiye'deki kullanıcı  gruplandırılması, Çin ve Japonya'ya daha çok benziyor. Yani, daha çok mobil oyun oynuyoruz. Haliyle Çin'de  fenomen haline gelen oyunlar, Türkiye'de de rağbet görüyor.

  • İkinci neden ise elbette ekonomik getiriler. Vincent Gao'nun dediğine göre, Türkiye'deki mobil cihaz satışları ile oyun indirme rakamları arasında pek fazla fark görmese de, avrupa'daki kullanıcıların tek bir cihaza oyun indirme rakamıyla, Türkiye'deki rakamın 3-4 oyunlara kadar çıktığı gerçeği ile, ‘Strike of King'in şimdiye kadar geliştirdikleri en iyi oyun' olarak görmeleri, Türkiye ile direkt olarak ilgilenme planlarını getirmiş.

Oyunları geliştirdik, sunalım, haydi para kazanalım diye düşünmüyorlar. Oyunların uzun vadeli  bir geleceği var, 2-3 yıl sonrayı hedefleyen reklam ve pazarlama stratejileri uyguluyorlar.

Tencent'in oyunlardan elde ettiği kazanc aşağı yukarı 11 milyar dolar. Elbette yıllık gelirleri bu. Lakin, üzerine basa basa şunu söylüyorlar; oyunlar uzun vadeli planlarla geliştirilmeli, ilk aşamalarda para düşünülmemeli, kullanıcıyla direkt olarak ilgilenip, oyunun fenomen olduğu dönemlerde pazarlama ve reklam stratejilerini yürütmeli. Bahsi geçen Strike of Kings örneği, bu oyun yaklaşık 3 yıllık bir maziye sahip ve LoL örneğinde olduğu gibi uzun vadeli planlarla ayakta duruyor. Düşünceleri, Strike of Kings'i dünyada 1. Sıraya yerleştirmek, ardından bundan para kazanabilmek.

Konuşmamızın seyrinde, Türkiye'de oyun geliştiriciliği ve uygulama geliştiriciliği açısından yapılan bir hatayla ilgili bir detay gelişiyor; Tencent, geliştirme konusunda olan kitleye yönelik değil,  yeni kitleler edinme konusunda daha dikkatli.

Türkiye'de 30 milyonu aşkın mobil oyuncu var. Bu 30 milyonun hangi oranı Tencent'in hedefinde?

İlk başta Çin'de elde ettikleri rakamı söylediler. Çin'de, Tencent'in 50 milyonluk bir kitlesi bulunuyor. Türkiye'de ise bu rakam ilk aşamalarda 2 milyon-3 milyon civarında bir kitleyi hedefleri haline getirmişler.  Çin'de, oyun ilk yayımlandığında 1,2 milyon kişi oyunu oynamaya başlamış, beğeniler sonucunda büyük rakamlara ulaştı. 2 milyon ile 3 milyon arası kullanıcı düşünmeleri ise, Çin'deki oyuna verilen tepkiyle Türkiye'deki verilen ‘feedback'ler gözönünde bulundurulduğunda ortaya  böyle bir rakam ortaya çıktı. Ek olarak söylemek gerekir: Bu rakamlar günlük giriş rakamları. Toplam indirme rakamları değil. "Mobil oyunlarımız gelecek dönemlerde Nintendo Switch, Wii gibi el konsolları için de yeni bir sürece girebilir"

 

Mobil kategoride kitle yakalamak için ‘fan' üretmek çok önemli. Sadece ürün değil, aksesuarlar ve çevre üniteler de oldukça önemli

Aslında sadece mobil oyunculukta değil, Tencent, mobil platformlar için geliştirilen eğlence amaçlı uygulamaların veya içeriklerin muhakkak beraberinde birer aksesuar veya çevre üniteler sunması gerektiğine inanıyor. Örneğin Tencent'in kendi içerisinde piyasaya sürdüğü aksesuar ürünleri de var.

Geçmiş dönemlerde bazı mobil oyun geliştiricilerinin, kişisel verileri manipüle ettiği ortaya çıktı ve tüm güven yıkıldı. Tencent veri kullanıyor mu?

Öncelikle Trancent'in diğer programları ve yazılımları nedeniyle, Tencent sadece bir oyun geliştiricisi olmadığı için denetim mekanizması daha sert ve yakından işliyor. Trancent'in mobil mesajlaşma yazılımı var, güvenlik yazılımları var, sosyal medya uygulamaları var. Kendileri zaten kişisel verileri tutma izinleri bulunuyor ancak kişisel verinin içeriği çok önemli; kişisel bilgiyi değil, kullanıcı davranışlarını ölçüp biçiyorlar. Haliyle, bu oyun için de bir data madenciliği söz konusu ama sadece oyun güncellemeleri, oyunun daha iyiye geliştirilmesi ve yeni oyunlar için kullanılacak olan ‘kullanıcı davranışından ibaret. Yani, kullanıcı nerelerde problem yaşıyor? Nerelerde bug'larla karşılaşıyor, yazılımsal bir sorun var mı? Gibi başlıklar, davranış verileriyle ortaya çıkarılıyor.

Yazan: Ugurcan Taspinar      07 Şubat 2017, Salı      Sayfayı Yazdır         Tavsiye Et Paylaş
  
Eski Haberlerden Bir Tutam
  Bu Kategorideki Son 10 Yazı

  Yorumlar

Bu yazıya hiç yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapın.



Yorum yazabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir.
Yukarıdaki giriş panelinden giriş yaptıktan sonra yorum yazabilirsiniz